zondag 9 juni 2019

Uitleg Boekbinden

Ik ben geen professionele boekbinder en hou me dan ook niet echt aan de regels!
Ik gebruik wat ik heb en doe wat ik handig vind.

Je begint met het maken van een kaft en een aantal katernen.
En katern is een aantal dubbelgevouwen vellen papier.
Ik gebruik meestal per katern zo'n 5 tot 8 vellen papier.
Je kan allerlei soorten papier gebruiken, wat je maar leuk vindt!

Van een strook papier, net zo hoog als de rug maak ik een mal voor de gaatjes.
Ik vouw het papier dubbel en bepaal hoeveel gaatjes in elk katern ik wil.
Bij een gemiddeld journal doe ik meestal 5 gaatjes.
Ik begin vaak met het eerste gaatje op 2 cm vanaf de bovenkant en onderkant
en de rest van de ruimte verdeel ik tussen de 3 overgebleven gaatjes.

Op de rug van het kaft teken je dezelfde gaatjes af.
Bij het voorbeeld heb ik gekozen voor 2 katernen,
maar je kan zoveel katernen maken als je zelf wilt.
Wil je heel veel katernen, pas dan de breedte van de rug daarop aan!
Verdeel ook hier de ruimte van de rug gelijk over het aantal katernen.
Prik dan met een prikpen de gaatjes in de rug.

Met behulp van de mal en een prikpen prik je de gaatjes in de katernen.
Leg de vouw van de mal netjes op de vouw van het katern
en klem het papier aan elkaar vast zodat het niet verschuift.


En dan kan je beginnen met naaien.
Ik gebruik gewoon haakkatoen en een dunne naald.

Steek de naald van binnen uit door het middelste gaatje van het katern en de rug naar buiten.
Laat een stukje draad aan de binnenkant hangen.

Kom dan door het 2e gaatje van buiten weer naar binnen
en ga bij gaatje 1 weer naar buiten.

Dit is de volgorde van door welk gaatje je moet steken!


Aan de buitenkant ziet het er zo uit.
Van 1 ga je weer door 2 naar binnen.
Pas op dat je niet door het draad heen steekt,
want als dat wel gebeurt kan je de draad niet meer strak trekken.

Als je al de gaatjes hebt gehad kom je bij 4 weer naar binnen.
Trek alle draadjes voorzichtig strak
zodat het katern mooi strak tegen het kaft aan ligt.

Leg een dubbel knoopje in de uiteinden
en knip de draadjes niet al te kort af.

Zo ziet het er aan de buitenkant uit!
Het tweede katern doe je op precies dezelfde manier.

Het katern zit mooi plat tegen de rug aan.

Dit is het kaft waar ik eerder mee bezig was.
Hier heb ik 3 katernen in genaaid
en elke keer als ik met de naald aan de buitenkant was,
heb ik een paar knoopjes op de draad geregen.

Het eerste uitstapje zit al in het journal.
Een paar dagen Efteling samen met mijn dochter!

Het is ook leuk om papiertjes van verschillende groottes te gebruiken.

Ik heb ook pagina's uit tijdschriften e.d. gebruikt.

Ik hoop dat de uitleg duidelijk is, maar vraag anders gerust!
En ga het gewoon proberen,
het is echt ontzettend leuk om zelf je journal te maken
en helemaal niet zo moeilijk!



2 opmerkingen:

Jolande zei

Mij is het helemaal duidelijk hoor, maar ja ik maak mijn journals dan ook op dezelfde manier :-)

Jolande zei

vinkje